Lier Actueel - Lierinbeeld

Home Actueel Nieuws - archief Verkeersberichten Over LierActueel Contact Gebruiksvoorwaarden Website Lierinbeeld

Steylaerts blijft investeren in vernieuwde showrooms


Lier, 3 januari 2024: In deze uitdagende tijden voor de bouwsector geeft Steylaerts een positief signaal door aanzienlijk te investeren in vernieuwde showrooms in Temse, Lier en Wijnegem. Bovendien wordt actief gezocht naar bijkomende vestigingen. “Wij geloven dat je als bedrijf juist in moeilijkere economische omstandigheden het verschil kan maken door te blijven investeren,” zegt CEO Patrick Steylaerts.

De Groep Steylaerts heeft net als de meeste bedrijven in de bouwsector de afgelopen jaren te maken gehad met opeenvolgende crisissen. Van de impact van corona over stijgende grondstof- en energieprijzen tot hogere rentes voor potentiële klanten. Ook de aanhoudende spanningen in Oekraïne en het Midden-Oosten hebben sommige consumenten onzeker gemaakt waardoor ze hun investeringen uitstellen.

Voorzichtig optimisme
Toch blijft Patrick Steylaerts opvallend positief: “Het is geen geheim dat het zware tijden zijn voor de bouwsector. Collega’s, maar ook tegelleveranciers uit heel Europa klagen over de situatie. Dit zorgt er langs de positieve kant wel voor dat de prijzen voor bijvoorbeeld tegels stilaan terug op het niveau zitten van voor de energiecrisis. Bij Steylaerts bekijken we echter vooral hoe we er in deze omstandigheden met veel veerkracht het beste kunnen van maken. We investeren, maar we stemmen onze organisatie ook af op de realiteit en we zetten meer dan ooit in op kwaliteit. Want hoe meer een markt onder druk staat, hoe meer de kwaliteit van producten en diensten doorweegt. Met een gemiddelde tevredenheidscore van 4,6 op 5 op Google mogen we gelukkig zeker niet klagen over de appreciatie van onze klanten.”

Deze strategie heeft het familiebedrijf de afgelopen jaren geen windeieren gelegd. De post-corona periode was de beste ooit voor badkamerrenovaties en door tijdig in te spelen op de stijgende grondstof- en energieprijzen met de aanleg van grote extra voorraden, slaagde Steylaerts erin om op korte tijd het marktaandeel vooral in de professionele markt sterk te vergroten.

Duurzaamheid
"Voor de komende jaren tekent zich ook voor de bouwsector een duidelijke en versnellende trend af van verduurzaming," zegt commercieel directeur Alex Wens. Hij verwijst hiermee naar de Europese en Belgische ambities op het gebied van energietransitie. Om de klimaatdoelstellingen te halen, zal er meer dan ooit gebouwd én gerenoveerd moeten worden.

“En dat is niet alleen het geval voor particulieren. Ook bedrijven zullen daarin belangrijke stappen moeten ondernemen. Zo mochten wij vorig jaar alvast mee vorm geven aan de volledige vernieuwing van het bedrijfssanitair bij DPG Media in Vilvoorde, inclusief innoverende waterbesparende toiletten van de Belgische fabrikant IPEE. Een van de mooiste momenten van 2023 was voor Steylaerts het ogenblik dat dit project onder luid applaus live werd ingehuldigd in de ochtendshow van Q-music. Zelfs op concurrerende radiozenders werd met enige ludieke afgunst gesproken over het hotel-chique sanitair van DPG.”

Unieke showroomervaring
Het technisch-creatieve team heeft de afgelopen maanden hard gewerkt aan de transformatie van de drie toonzalen en is trots op het resultaat. Showroomdesigner Pieter Steylaerts: “Of het nu voor particulieren, professionelen of projectontwikkelaars is, onze showrooms zijn ons handelsmerk én ons visitekaartje. Elk jaar ontvangen wij duizenden bezoekers. Wij willen voor hen dan ook een echte ‘wow’-beleving creëren met levensechte opstellingen. Voor de creatie ervan maken we gebruik van de nieuwste 3D- en AI-technologieën die we ook in onze projecten toepassen. Dit geeft onze klanten gemoedsrust bij hun keuzes, omdat ze van tevoren een duidelijk beeld hebben van wat ze mogen verwachten.”

Nieuwe vestiging
Zijn deze initiatieven een voorbereiding op een nieuwe vestiging in 2024? Patrick Steylaerts en dochter Sofie, COO van de groep, bevestigen: “Met onze showrooms in Lier, Temse en Wijnegem zijn we inmiddels een vaste waarde in Antwerpen, Vlaams-Brabant en een deel van Oost-Vlaanderen. Op termijn willen we echter heel Vlaanderen bedienen. We kijken in eerste instantie naar West-Vlaanderen en naar een versterking van onze positie in Vlaams-Brabant en Oost-Vlaanderen. We bekijken alle pistes in die regio’s, zowel mogelijke overnames als bestaande of nieuw te ontwikkelen projecten.”
(MSL/foto’s Steylaerts)